India tretia - K brehom mora

Cesta autobusom bola tentokrát o niečo lepšia ako pred pár dňami. Trasa nás vedie z Munnaru, naspäť cez Kochin a odtiaľ už po pobreží az do Allepey.

Pozdĺž pobrežia sa cesta kľukatí len mierne, v porovnaní s horskou dráhou cestou do Munnaru je to diaľnica. Ale aby sme sa príliš nenudili, šofér nášho autobusu má záľubu v jazde v protismere. Nie len pri obiehaní, ale stále. Auta čo idú oproti sa nám musia vyhýbať až na krajnicu a keď sa blíži kamión alebo iný autobus radšej vťahujem hlavu cez okno dnu aby mi ju neodrazilo.

Allepey by malo byť jednou zo vstupných brán do oblasti známej pod názvom Backwaters - miesto, kde 38 riek vytvorilo pri vlievaní sa do mora spleť 800km kanálov, jazier a mŕtvych ramien, kde sa mieša morská voda z riečnou. Ide o jedno z najväčších lákadiel pre turistov v Kerale. Ale keďže ide o oblať dosť veľkú, dúfame, že sa nám podarí vyhnúť hlavným kanálom.

Na autobusovej stanici Allepey sa k nám obchodíci nahrnú ako halušky, ktoré v jednom momente vyplavú na povrch variacej sa vody v hrnci. Každý má loď a práve on pozná tie najlepšie zákutia Backwaters.

Benátky IndieBenátky Indie - Aj takéto prirovnanie som už kdesi začul na adresu mestečka Allepey. Je to trošku prehnané, každopádne aj tu sa môžte po meste previesť na loďke.

Každopádne chceme prvú noc stráviť na pláži a tak sa motorovou rikšou nechávame odviesť na pláž. Po príchode na nu čumíme ako na zjavenie. Pláž sme si vo svojich predstavách vysnívali predsa len o trošku ináč - na pláži je asi 10.000 Indov, všetci poobliekaní, bufety natrieskané. No paráda. V hlave si to podvedome porovnávam s plážami v Thajsku.

Hovoríme kámošom z rikše, že chceme ísť ďalej od tejto mestskej masovky. Nasadáme a v ponárame sa do úzkych uličiek medzi domcami. Aj tie samotné vyzerajú svojsky, vôbec nemám pocit, že za plotmi a múrmi domov sa skrýva more. Hlavne ma zarazil aj tu prítomný neporiadok. Indovia si more jednoducho nevedia predať.

Nakoniec nachádzame kupodivu milý resortík, priamo na pláži, ktorý bol určite svedkom zlatých čias hipeace v tejto oblasti. Navyše stál pár šupov a mal hojdaciu sieť. A pivo. A nemeckého 50tnika, ktorý bol v Indii 18 krát a evidentne tam väčšinu času prehúlil. Ale dalo sa s ním fajn pokecať a o Indii toho vedel ozaj dosť.

Pláž pri AllepeyPláž pri Allepey - Pláže boli celkom fajn, voda teplá, pivo studené. Páčilo sa nám tu.

Voda bola geniálne teplá a vlny tak akurát vysoké, že sa v nich dalo parádne vyblázniť. Večer dávame pivec, Nemec už začína kecať z cesty a tak sa poberáme do večných lovíšť. No. To som netušil, že pod našim oknom si dajú zraz všetky tie plážové psíky z okolia 5km a budú zavíjať ako šialení. Mám psíkov rád, ale dal by som každú indickú rupiu za típka, ktorý by ich....aale nič:) Skrátka hulákali celú celučičkú noc a ráno sme boli ako mechom trafení.

Na druhé ráno si takmer ako praví ajurvédisti zadeľujeme prechádzku po pláži pri východe slnka. Panorámu narušujú iba rybári čupiaci vo zvláštnej polohe asi 10m od mora. Chvíľu nerozumiem, ale potom mi to dochádza. Oni tam totiž prosím pekne s..ú! Upsi dupsi! Hneď som si spomenul na naše večerné kúpanie za prílivu. Incredible India!

Rybárska loďkaRybárska loďka - Tie loďky vyzerali zvláštne, myslím, že boli z polystyrénu. Tá industrializácia je veru potvora.

KamošiKamoši - Loďku so sieťami vždy ťahali von z vody dvaja. Horšie to už muselo byť s delením úlovku, keďže tam vždy bolo iba zopár mini kúskov.

Triedenie úlovkuTriedenie úlovku - Rybky boli takmer vždy zapletené v okách siete, a tak ich rybári museli pracne vypletať

Think positive!Think positive! - Jedna z najkrajších scén v Indii: hlúčik žien, ktoré sa nechávajú omývať morom a majú z toho neskutočne úprimnú radisť. predpokladám, že šlo o nejaký socializačný program alebo čosi také.

Ochádzame na autobusovú stanicu, kde si plánujeme prenajať loďku na výlet po Backwaters. Nakoniec sa dohadujeme s pánkom na 6 hodín a môžme vyraziť. Pokiaľ chcete v Backwaters ozaj niečo vidieť, odporúčam sa vyhnúť hlavným kanálom, ktoré sú plné obrovských a luxusných houseboatov, a je to tam fakt rušné. Nám sa asi po hodine plavby podarilo vtesnať do spleti úzkych kanálov a razom sme sa ocitli v zelenom raji. Ramená tu vytvárajú pásy pevniny miestami širokej len okolo 10m. Po oboch stranách sú roztrúsené domčeky, učupené pod mohutnými palmami a obkolesené banánovníkmi. Ľudia tu žijú v absolútnej harmónii s vodou: keď umývajú riad v rieke, stoja až po hruď v nej, a taniere tancujú na hladine okolo nich. Rovnako je to aj s umývaním zubov - to im trčí z vody iba hlava.

Pohodička na lodiPohodička na lodi - vybrali sme si nakoniec parádnu loďku, z ktorej sme si mohli vychutnať neskutočnú oblasť Backwaters

Ranná hygienaRanná hygiena - To by som bral aj ja:)

Keď sú už nohy čisté..Keď sú už nohy čisté.. - je potrebné si umyť aj hlavu!

Je to až neuveriteľný kontrast. Kvalita života týchto ľudí je v provonaní so životom v špinavom Delhi niekde úplne inde.

Takmer celý deň sa plavíme po neuveriteľnom množstve kanálov, kúpeme sa a užívame si totálnu pohodičku. Na noc chceme ostať spať priamo v Backwaters a tak oboplávame asi 3 guesthousy. Rozhodujeme sa pre veľmi milé ubytko. Fajn rodinka, doma kopu kníh o fyzike, elektrotechnike a tak sa dozvedáme, že dcéra študuje na univerzite - pýcha rodiny.

Ryžové poliaRyžové polia - Kanály Backwaters napájajú svjou vodou ryžové polia v okolí. Tie su vždy plné života.

Základný dopravný prostriedokZákladný dopravný prostriedok - Ak sa v Backwaters chcete niekde dostať, auto vám veru nepomôže.

Architektonické skvostyArchitektonické skvosty - Niektoré domy nemali chybu.

IslandsIslands - tak sa volajú domčeky na úplne miniatúrnych ostrovocch. Okolo domu je približne 1 metrový pás zeme z každej strany.

Ráno vyrážame na asi 2 hodinovú prechádzku po okolí, nasadáme na miestnu MHD ( rozumej prastarú motorovú loď pre asi 50 ľudí ) a vraciame sa do Allepey odkiaľ sa plánujeme presunúť ešte južnejšie do oblasti známych pláží Varkala. Trošku mainstreamu na koniec nám predsa nemôže uškodiť.

Večera v BackwatersVečera v Backwaters - Domáci nám výborne navarili. Škoda, že ja som sa nemohol zúčastniť - môj tráviaci systém bol proti.

LoďservisLoďservis - ak sme správne pochopili, išlo asi o opravovňu lodí.

Backwaters jednoznačne stálo za toBackwaters jednoznačne stálo za to

Na Varkala Beach sa rozhodujeme ísť vlakom. Je trošku plnší ako sme zvyknutí z domu: tam, kde mi Marek ponúkal miesto pre jedného a ja som si tam nesadol s tým, že sa budeme tlačiť sa o chvíľu pohodlne usádzajú traja ( áno traja ) Indovia a veselo sa na seba usmievajú.

Sleepers classSleepers class - Sleepers class je najobľúbenejšou vlakovou triedou v Indii. Nie je príliš pohodlná, ale je pravda, že keď ste neboli v Sleepers class, tak ste neboli v Indii.

V dobrej náladeV dobrej nálade - V sllepers class sa dá sedieť takmer všade - aj na miestach pre batožinu tesne pod ventilátormi. Tentokrát tam pristála Mirka.

Varkala Beach je vlastne jedna veľká pláž rozprestierajúca sa pod asi 40m vysokými skalnými útesmi. Všetko podstatné okolo ubytovania a stravovania sa odohráva hore na útese v tieni paliem a v príjemnom vetríku od mora. Stretnete tu plno pseudo paneurópskych a panamerických jogínov, ajurvédistov, hipiesákov, ktorí praktizujú čudné cvičenia na pláži a ešte čudnejšie sa obliekajú - do " typických Indických vecí " až sa aj sami Indovia tomu čudujú.

Pláže VarkalaPláže Varkala - po asi 15 minútovej prechádzke sme sa dostali k rybárskej dedine

Ajurvéda rulez!Ajurvéda rulez!

Ale celkovo sa tam dá stráviť príjemný záver cestovania a pár dní si oddýchnuť. Kto bol v Thajsku tak z mora a poprežia nadšený nebude - je to také Indické Taliansko. Preto sa z môjho pohľadu oplatí tomuto miestečku obetovať maximálne tak 4 dni, potom už ozaj nie je čo robiť.

My sme čas vypĺňali kúpaním sa a hádzaním sa do vĺn, ktoré sú na tunajšom pobreží utešene veľké, ochutnali sme parádne steaky z mečúňa za smiešnych 6 či 7 EUR a bol to jeden z mojich najlabužníckejších zážitkov vôbec. Po dvoch týždňoch mi boli dopriate raňajky - na kraji útesu, nad morom, sme sa nechali ovievať príjemným vetríkom a objednali sme si čaj, čerstvé croisanty, maslo a džem a ja som sa cítil krásne ako pravý anglický dôchodca, už len novinky do ruky nám chýbali. Ale hlavne, že ma z toho konečne nebolel žalúdok.

čas tu ubehol ako voda a bolo načase sa zbaliť a utekať do Kochin, odkiaľ nám letelo lietadlo do Dilí. V Cochin sme si naplánovali stráviť jeden večer a noc. Mesto je pre turistov známe najmä prastarými čínskymi rybárskymi sieťami, ktoré ale v súčasnosti už fungujú iba ako tursitická atrakcia. Celkovo je to ale veľmi príjemné mestečko. Keďže to bol veľmi rušný prístav už v minulosti je tunajšia architektúra dosť pomiešaná a hlavne neindická - nájdete tu kostoly, mešity, anglické vily, parky a príjemné úzke uličky, v ktorých aj zabudnete, že ste v Ázii.

Čínske rybárske sieteČínske rybárske siete - Vyzerá to síce autenticky, reálne sa toto zariadenie už na rybolov nevyužíva, resp. aj by sa využívalo, keby bolo rýb.

Na rybárskej burzeNa rybárskej burze - Kto dal viac, ten bral. Ceny sa seriózne licitovali

Biely piesok a slnkoBiely piesok a slnko - ...aj takto vyzerajú pláže pri Kochin. Kupodivu sa am pár Indov aj kúpalo.

Večer si na trhu kupujeme ryby, ktoré nám v neďalekej reštike skvele ugrilujú a ráno fičíme na letisko a naberáme smer Dilí.

V Dilí tráavime naš posledné dni túlaním sa po bazároch a po nejakých pamiatkach a potom už utekáme domov.

V uličkách DilíV uličkách Dilí - Na prvý pohľad sa zdajú tmavé, po hlbšom preskúmaní v nich však objavíte viac svetla ako by ste čakali

India vo mne zanechala tak trochu zmätok. Bol to mix skvelých pocitov ale aj negatívnych zážitkov, kontrastu špiny a krásnej prírody, milých ale aj otravných ľudí. Každopádne India je úplne iná ako ktorákoľvek iná krajina. Môžete sa na ňu pripraviť, preštudovať všetkých sprievodcov, či podobné blogy ako je tento, aj tak úplne dostane. Incredible India!