India - Ako sme v Kašmíre v snehu zapadli

Niekde sa stala chyba. Stále sa pokúšam spätne to analyzovať, no nejde mi to do hlavy. Niekde sme museli spraviť chybu.

Začalo sa to už po našom prílete do New Delhi. Prílet sme mali po pol noci miestneho času, a keďže sa mi predstava hľadania hotela v nočnom Dilí nie príliš pozdávala, rezervoval som nejaký hotel už z domu. Podľa mapy sa mi to zdalo blízko k Main Bazaru a k vlakovej stanici odkiaľ sme mali vyraziť do Varanasi.

Letisko v Dilí ma celkom milo prekvapilo. Jediné čo mi na ňom vadilo, bola neprítomnosť našich báglov na batožinovom páse. Ale ešte stále tam bolo dosť ľudí rovnako čakajúcich a tak som si hovoril tú starú otrepanú frázu " Zatiaľ je to dobré".

Keď sme tam o 15 minút zostali len my dvaja, tiež som si v hlave, a miestami aj nahlas, opakoval tú starú otrepanú frázu " Tak, a je to v hajzli" . Keď sme pochopili, že batohy ozaj neprišli vybrali sme sa s nedôverou ku okienku, kde sa riešili problémy s batožinou. Tu sme sa samozrejme dozvedeli, že batohy ostali v Paríži a že to teda pohnojili moji obľúbení " le cretens" a teda Francúzi.

Každopádne dostali sme do vienka dva kusy KPZ ( rozumej Krabička Poslednej Záchrany ), v ktorej bolo tričko a nejaké kozmetické nepodstatnosti ako kefka, deodorant atď.

Keď sme sa odtiaľ konečne vyhrabali s tým, že batohy by mali dôjsť za dva dni, začali sme loviť taxík. Za nekresťanských 800 rupií ( cca 13 EUR ) sme sa nechali odviesť k hotelu. Samozrejme, keď sme dorazili na miesto, resp. do vybranej štvrte, šofér zrazu nevedel, kde hotel je a skončili sme v inom. Ale nebol zlý, tak nám to bolo jedno.

Tu niekde sa začala ich vymakaná hra, ktorá sa skončila ešte vymakanejším oblbom. Ale pekne poporiadku.

Na druhý deň prichádza zvyšok bandy ( 5ks ) a stretávame sa pred hotelom. V informáciách si pýtame mapu, v zmenárni meníme peniaze, rikšáci nás odvážajú na Main Bazár. Stop! Tam sme sa až nedostali, keďže nás vyhadzujú pred akousi agentúrou, do ktorej sme mi blbci vošli a po troch hodinách sme odtiaľ vyšli so slušným nákupom - 6 dňový výlet do Kašmíru, ktorý niektorých z nás stál 2/3 rozpočtu na celú Indiu. Lístky na vlak do varanasi sme vystornovali priamo v kancelárii. Nechápem, nerozumiem, ale stalo sa.

Prvá večeraPrvá večera - Galina restaurant, moje kurca nemalo chybu, hoc mäsa tam nebolo prehnane veľa

Čistota samaČistota sama - Pohľad do kuchyne bol však celkom dobrodružný

KucháriKuchári - Tím bordel v kuchyni evidentne nevadil, a v podstate ani nám

Večer máme čas pozrieť nočný zeleninový trh, parádne sa najesť v Galina restaurant a nasávať atmosféru Dilí, ktoré je mimochodom fakt škaredé mesto. Smog, z ktorého sme mali čierne ešte aj sople v nose, zhon, milión áut, trúbenie, večerné pouličné ohne - no veru veľmi zaujímavé to tam je.

V uliciach DilíV uliciach Dilí - Jejden z mnohých bazárov v Old Delhi.

Mäsiarov pomocníkMäsiarov pomocník - Chcel som odfotiť mäsiara, no pomocník proaktívne ukázal ich zásoby

Nočný trhNočný trh - Keď sa zotmelo, trhovníci vytiahli plynové lampy a ulica dýchala geniálnou atmosférou

Na druhý deň odlietame z Domestic terminal do hlavného mesta Kašmíru, do Srinagaru. Náš sen o sľubovaných 15°C sa rozplýva už pri pohľade z lietadla, keď sa dívame na sivú zimnú krajinu, ktorá ozaj nemá čím potešiť. Na letisku je psia zima, fučí vietor a mne akosi dochádza, že tento výlet nebol najlepším štartom našej cesty po Indii.

Na letisku nás odchytávajú ľudkovia, vraj z vládnej tourist office, s tým, vraj majú indície, že sme boli oklamaní a výlet sme preplatili. Nechávajú nám kontakt, kam sa máme dostaviť v prípade, ak by sme to chceli riešiť. Vraj máme nárok na vrátenie peňazí. Hmmm.

Dohodnutý šofér našťastie prichádza a vezie nás do nášho guesthouseu. Mesto pre nás v tej chvíli vyzerá ozaj nevľúdne, centrum sme už dávno prešli a guesthouse stále v nedohľadne. Konečne prichádzame pred bránu. Za ňou sa týči impozantne veľký nedostavaný dom, miesto pozemku je bagrovisko, všade blato, tma. No paráda.

Vonku bolo okolo nuly, dnu v izbách to odhadujem max. na 5°C. Hádame sa zo šoférom, voláme do Dilí chlapíkovi, ktorý nám to celé zajednal, ale nič nedohodneme. Nakoniec nám dávajú aspoň plynové ohrievače. Teda jeden, do ostatných izieb musia najprv kúpiť. Incredible India!

Na druhý deň máme ísť na výlet do pohoria Sanmarg. Sanji ( náš šofér a sprievodca ) prichádza asi o 1,5 hodiny neskôr s tým, že v meste niekoho zabili a bola uzávera. No comment.

Sanmarg má byť podľa neho asi 40km ďaleko. Cesta príjemne ubieha, objavuje sa prvý sneh. Keď po dvoch hodinách jazdy auto definitívne odmieta ísť ďalej po neupravenej zasneženej ceste a prešmykuje na mieste sme vo vzdialenosti 90km od cieľa. Toľko k Indickému odhadu vzdialenosti, časov atď atď. Skrátka čas, či vzdialenosť sú tu nepodstatné pojmy.

Ďalej teda ideme pešo, ale kvôli oblačnosti prd vidíme. Cieľ bolo nejaké jazero uprostred hôr s parádnymi výhľadmi. No statívy sme ťahali veru nadarmo.

KašmírKašmír - Náš prvý výlet v Kašmíre nezodpovedal počasím úplne našim predstavám

Summit photoSummit photo - Ani cieľ výletu sme si veru nepredstavovali takto - zapadnuté auto, sneh, nízka oblačnosť. Paráda

Cestou späť zastavujeme v miestnej reštike, kde bolo asi rovnako teplo ako vonku a teda čiapky si nechávame na hlave aj počas jedenia. Dedinka, v ktorej sme zastavili pôsobí drsne. Sneh povolil, všade samé blato, všetko sivé. Človek má pocit, že sa preniesol o pár storočí dozadu.

Večer v Srinagare, na trhu, ochutnávame populárny Kašmírsky čaj nazývaný kahva. Pripravuje sa zo zeleného čaju, kardamonu, škorice a mandlí a poriadne sa presladí cukrom. V tej zime, na trhu, som nikdy neskúsil nič, čo by padlo lepšie:)

Fast foodFast food - V Indii sú na ulici veľmi populárne vyprážané jedlá

Need for speedNeed for speed - Jazda v úzkych uličkách rikšou bola fakt adrenalínovým zážitkom

Starý mäsiarStarý mäsiar

Ďalší deň sme sa rozhodli skúsiť vládnu turistickú kanceláriu, z ktorej chlapík nás zastavil na letisku. Sanji nás tam vezie trochu neochotne, vie koľká bije.

Prichádzame na miesto a my máme možnosť spoznať kráľovstvo Indickej birokracie ( rozumej štátne úrady ). Vypisujeme akúsi reklamáciu, úradníci sa vypytujú Sanjiho a posielajú nás do ďalšej budovy. To už ale postupujeme do vyššej ligy a prichádzame do budovy turistickej polície. To už sa nám nie úplne pozdáva a ja začínam mať miestami pocit ako zo seriálu Bangkok Hilton.

Kancelária je malá, tiesni sa v nej asi 8 zvedavých policajtov a je tam katastrofálne teplo. Počas dvoch hodín čo sme tam strávili sa väčšinou hlasno rozprávali medzi sebou, potom sme niečo povedali my, niečo nakričali na Sanjiho a uzavreli to, že máme prísť v pondelok, keď tam bude ich veĺký šéf. A všetko sa vyrieši. Vraj.

V aute sa nám Sanji zdôveril, že ak nás nedovedie v pondelok tak ako to bolo dohodnuté, vraj ho zatknú. Uff, to nebolo úplne to čo sme chceli, ale kocky boli hodené. Uvidíme.

Večer ideme na návštevu k Sanjimu domov. Majú dielňu na výrobu kašmírskych látok a šatiek. Pozreli sme si dielne, Sani nám vysvetlil všetko o výrobe najkvalitnejšej látky, ktorá sa volá pašmina. Nakoniec si dávame čaj s jeho rodinou, zoznamujeme sa s manželkou a samozrejme povinne kupujeme zopár šatiek.

Výroba Kašmírskych látokVýroba Kašmírskych látok - Na návšteve u Sanjiho otca v jeho dielni na Kašmírske látky

Cestou do guesthouseu zastavujeme vo veľkej mešite na kopci. Hore je sneh a kopec ľudí tam chodí na boso. Len pri pohľade na nich mi omrzol malíček. Do mešity sme museli ísť naboso aj my, čo bolo pri teplote pod nulou, a mokrých kobercoch vcelku zaujímavým zážitkom.

SrinagarSrinagar - Tak takýto pohľad na Srinagar zas nevidí hocikto. Bez svetla, bez vody, bez plynu - incredible India!

Cesta za svetomCesta za svetom - Ulička vedúca do internetovej kaviarne, prvej po troch dňoch, kde mali prúd a my sme mohli o sebe dať vedieť domov.

Veget pri bazéneVeget pri bazéne - Výhľad na Srinagar z pevnosti nad mestom

Konečne farby!Konečne farby! - Viac sme už farby v Srinagare nevideli. Aspoň bola v tej chvíli na blízku sikara boat a mohli sme si ju vychutnať na kľudnej hladine jazera Dal.

Ďalší deň ráno vyrážame na sunday market. Celkom zaujímavý cca 3 km dlhý trh iba s oblečením. Hneď odtiaľ sa presúvame do továrne na koberce, čo bolo ale 100% divadlo pre turistov, čo ma trochu sklamalo, ale nevadí. Nakoniec sa dostavávame na miesto, ktoré mám vyhliadnuté od prvého dňa v Srinagare - dedinky resp. slumy okolo jazera. Od cesty drsne vyzerajúce blatné ulice sa menia hneď čo sa do nich ponoríme. Ani nie tak vzhľadom, ale atmosférou. Deťom práve končí škola a tak sú ulice plné života a ostro kontrastujú so všadeprítomným studeným blatom. Od tety si v obchodíku kupujeme lacnú škoricu, okolo nás pobehuje kŕdeľ detí a zrazu sa nám ulica zdá úplne normálna.

Na predmestíNa predmestí - Obchodík v dedinke či slume na predmestí Srinagaru

KamošiKamoši - Hlavki s chlapčekom, ktorého sme stretli na ceste zo školy

ŠintriŠintri - Cestou zo školy, s dobrou náladou

Pred školouPred školou - Všetky deti sa rozuteklai po škole domov, iba tento, najmenší z nich, sa tam troškou stratene motal

Pondelok. Pokračovanie seriálu z policajného prostredia. Opäť tá istá drevená kancelária. Opäť preplnená a prekúrená. Tentokrát sa ale po dvoch hodinách presúvame na poschodie do inej kancelárie. Strohej a až neindicky upratanej. Za stolom sedí muž, z takou prirodzenou autoritou, až človeka zamrazí. Jeho charizma pôsobí asi na všetkých a preto v kancelárii neprehovorí okrem neho nik. Vypytuje sa na vzniknutú situáciu nás, šoféra a aj policajtov. Volá do Dilí a hovorí niečo o našom zatknutí. Pozeráme na seba a dohadujeme sa čo ďalej. Neuveriteľná škoda, že sa tá situácia nedala zdokumentovať. Atmosféra bola neskutočná. Tak či onak, nakoniec ho žiadame o uzavretie celej záležitosti s tým, že nechceme nikomu robiť problémy. Hneď potom si vypočujeme príhovor o spravodlivosti ako z filmu ( cítil som sa pri tom úplne malý, takmer ako škôlkar ) a mizíme preč. Konečne. Mal som už polície celkom dosť.

Večer ideme na wazvaan - typické kašmírske jedlo pozostávajúce zo siedmich mäsových chodov. Bolo to celkom fajn, no na naše stiahnuté žalúdky to bola priveľká porcia.

Vazvaan redy sir!Vazvaan redy sir! - Prva runda kasmirskej sedem chodovej speciality Vazvaan

V meste Jacka RozparovačaV meste Jacka Rozparovača - Starý Srinagar mi pripomínal Londýn z čias Jacka Rozparovača či z knihy Parfém

Na trhu v Starom SrinagareNa trhu v Starom Srinagare

Flambovaný fast foodFlambovaný fast food - Tie plamene som mal veru riadne blízko obejktívu

Posledný deň sme sa rozhodli obetovať výletu do oblasti Gulmarg. Na nete sme vyštudovali, že zlé počasie, ktoré nás svojou prítomnosťou obšťastňovalo už od príletu, by malo byť inverzného charakteru a tak snáď v horách bude pekne.

Gulmarg je známy najmä lyžiarskym strediskom, ktorého vrchná stanica končí vo výške 4000m. Vyviezli sme sa až hore a musím povedať, že to stálo za to. Geniálne výhľady a ešte lepšie freeridové terény ozaj potešili naše vymrznuté duše. Celkovo šla nálada v skupinke hore, nakoľko už na druhý deň sme mali odletieť do Dilí a odtiaľ do zasľúbených a hlavne teplých južných krajín.

4000 m.n.m.4000 m.n.m. - Výhľad z vrcholu nad oblasťou Gulmarg.