Hochkonig

15. – 16. 11. 2008 Napriek neveľmi priaznivej predpovedi sa rozhodujeme predsa len vyraziť tento víkend do Rakúskych Álp.

Po dlhom rozhodovaní si ako cieľ určujeme 2942 m vysoký Hochkonig s nocľahom na chate Matras Haus, ktorá je učupená priamo na vrchole. Podľa dostupných informácií by na chate mal byť otvorený winterraum. Nanešťastie to tentokrát bude bez piecky a teda bude kosa. Nevadí. O to viac vínka balíme do batohov. Na vrchol vedie viacero trás. My si vyberáme tú technickynajľahšiu no kondične ozaj náročnú.

Začíname pri chate Arthur Haus ( 1502 mnm ) kam sa dá dostať autom strmou cestou z Muhlbachu. Už na spomínanejstrmej ceste vyliezame nad hmlu a Hochkonig sa nám ukazuje v plnej paráde.

Z Arthur Hausu pokračujeme cez Mitterfeld Alm, kde sa cesta zatáča z južných svahov do studenej severnej doliny pokrytej čerstvým 10 cm popraškom. Dolina je v zime veľmi obľúbeným cieľom skialpinistických túr a ani mi sa neubránime predstavám zostupu na lyžiach.

Dolina sa vinie okolo prekrásneho vrcholu Torsäule, na ktorý vedie zaistená cesta.
Zlomovým bodom výstupu touto, inak nekonečnou, dolinou je bod Schweizertafel, kedy sme sa z doliny prehupli na vrcholové plató. Tam sme sa dopustli zásadnej chyby – mysleli sme si, že sme už skoro tam. Omyl. Pochodovanie touto planinou bolo nekonečné a od momentu, kedy sme prvý krát zazreli chatu ( tipoval som k nej 20 minút ) to trvalo ešte dobrú hodinu a pol.

Nakoniec nám výstup trval cca 7 hodín( údaj na ceduli bol 4 hodiny ) a západ slnka,kvôli ktorému som za poslednú hodinu takmer vypustil dušu a prišiel som na vrchol hodinu pre ostatnými, mizne v momente keď moja noha prvý krát spočíva na vrchole. Myslel som, že ma porazí.

Poslední členovia prichádzajú o pol siedmej už pri svetle čeloviek. Našťastie sme winterraum našli a tak môže začať obľúbený rituál cengania ešusov, varičov, topenie snehu a naťahovanie sa, kto pôjde do tej treskúcej zimy po ďalší. A po večeri zaslúžená orosená odmena – vínko, becherovka a tentokrát aj dosiaľ neprebádaný Alchymista. Ale bol v pohode.

Ráno po fantastickom východe slnka, s kruhovým výhľadom a horami kam oko dovidelo za chystáme dole. Na zostup si výberáme variantu južnou stenou – je dosť rozbitá a strmá a preto zostup v zime touto trasou vôbec neodporúčam.

Okolo nášho chodníka vedie prekrásna zaistená cesta najvyššej obtiažnosti. Južná stena je krásne vyhriata slnkom, a oproti zasneženej doline zo včera je to ako iný svet. Zostup k autu nám trval 6 hodín a došli sme polomŕtvi. Ale stálo to samozrejme za to.